Header Journal

Albaha University Journal of Human Sciences (BUJHS)

Asset Publisher

  • عبدالله بن عايض بن عبدالهادي آل عبدالهادي
  • Reseived: Received in Revised Form: Accepted:

ملخص البحث الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ، وبعد : فعنوان البحث: النقوط في الأفراح. دراسة فقهية مقارنة . وقد قسمت البحث إلى مقدمة, وتحتوي على: الافتتاحية ، أهمية الموضوع وأسباب اختياره , خطة البحث . وقد جعلت خطة البحث على مطالب. وهي على النحو التالي: المطلب الأول: تعريف النقوط لغة واصطلاحا. المطلب الثاني: الفرق بين النقوط, والهبة والهدية , والصدقة والعطية, والنثار. المطلب الثالث : حكم النقوط في الأفراح. المطلب الرابع: التكييف الفقهي للنقوط: المطلب الخامس: الراجح في المسألة: ثم الخاتمة. ثم فهرس المصادر والمراجع . ثم فهرس الموضوعات . وقد تبين لي من خلال هذا البحث أن النقوط من العادات والأعراف الحسنة في المجتمع الإسلامي وأنها موجودة من قرون, ولها أثرٌ طيبٌ في التكافل الاجتماعي، وأن النقوطَ في الأفراح تندرجُ في الهبات والهدايا - أو في القرض على القول الآخر- وقد وردت الأدلة الشرعية بفضيلتها، وأن التكييف الفقهي للنقوط شرعاً، محلُّ خلافٍ بين الفقهاء، فمنهم من اعتبره قرضاً يجب سدادُهُ مستقبلاً، ومنهم من اعتبره هبةً لا تُردُّ. وترجح لدي قول الحنفية وبعض الشافعية: أن المرجع في تكييف النقوط في الأفراح يعود لعرف الناس وعادتهم. عملا بالقاعدة الفقهية العادة محكمة. والمعروفُ عرفاً كالمشروط شرطاً، واستعمالُ الناس حجةٌ يجب العمل بها. وآخر دعوانا أنْ الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على خير الأنبياء والمرسلين نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

  • الدكتور عبدالله حسن أحمد الذنيبات / باحث رئيس الدكتور زياد محمد سلمان أبو سمور / باحث مشارك الدكتور نضال محمود خلف الفراية / باحث مشارك
  • Reseived: Received in Revised Form: Accepted:

يقوم هذا البحث على تتبع منهج المعجميين العرب في جمع المادة المعجمية، ومدى مواكبتهم للاستعمال الواقعي المتداول للغة، وتتكون الدراسة من أربعة مباحث تناولتُ في المبحث الأول: مفهوم اللغة ومستويات الفصاحة، وتتبعت في المبحث الثاني ضوابط جمع اللغة في عصر التدوين، وعرضت في المبحث الثالث تطور الفكر المعجمي العربي منذ نشأته وصولا إلى معاجم مجامع اللغة العربية، وفي المبحث الرابع تناولتُ ملامح اللغة التي نحتاجها في معاجمنا.

  • سعاد فريح صالح الثقفي
  • Reseived: Received in Revised Form: Accepted:

ملخص هذه الدراسة غايتها الوقوف على الرؤية التقليدية الثابتة لكثير من الدراسات القديمة والحديثة التي تنظر للبديع نظرة التزيين الخارجي غير المنتج في الإبداع الفني , وإبراز الدور الريادي لتشكُّل البديع عند عبد القاهر الجرجاني , وتبحث في خصوصية رؤيته في فنون البديع المتجددة بتجدد الفكر والزمان, وآلية الدراسة القراءة المتأنية لكتابي عبد القاهر الجرجاني من خلال محوري تشكُّلات البناء والتصوير.

  • Mohamed Mahmoud Al-Attar
  • Reseived: Received in Revised Form: Accepted:

The present study aims to identify the concept of integration , types and pros and cons, as well as to identify the integration of disabled children in the Kingdom of Saudi Arabia , and the experiences of some foreign countries in the field of integration of disabled children like the United States of America, England and Italy experience , in order to arrive at a conception proposal to integrate disabled children in Saudi Arabia in the light of the experiences of these foreign countries. Results of the study the absence of programs and services for early intervention effort preventive and therapeutic in the face of the problem of disability has shown, and the lack of many of the educational colleges in Saudi universities departments, clinics and centers provide services for disabled children, as well as a lack of competent staff trained in the field of mergers in special education. The study recommended taking into account individual differences in children's education by adapting the curriculum according to the capacity and preparations for each child, as it should harmonize the curriculum to the needs of children and not vice versa and that schools should provide, under the curriculum opportunities that children with abilities and interests different from the use of it. And design school building design consistent with the data of the educational process and commensurate with the needs of a disabled child and take into account the type of disability.

  • Hameed Yahya Ahmed Al-Zubeiry
  • Reseived: Received in Revised Form: Accepted:

The current study aims at describing the morpho-syntactic errors produced by Saudi university EFL learners with reference to the process of addition. The study adopted descriptive and statistical approach to explain the errors occurred in students’ writings, count the frequency of errors occurrence, and assign the possible sources of errors. Fifty students (girls and boys) were asked to write on any two of four topics given to them. The students’ scripts were marked for errors. The identified errors were categorized on the basis of their grammatical aspects, frequency of occurrence, and sources (Interlingual/intralingual). The findings of the study showed that interference of the mother tongue account for the higher frequency of errors (51.61%), compared with those of the developmental (intralingual) sources (48.39%). The study indicates that most of the errors in English verb form were ascribed to the intralingual sources. Negative transfer of Arabic structures accounts for the high frequency of errors in incorrect insertion of articles, redundancy of major constituents, wrong addition of prepositions and conjunctions. The study concluded with some suggestions for prospective teachers in coping with such errors.